Medezeggenschap

Waar zeggenschap van cliënten in de vorm van regie over het eigen zorgproces de basis vormt voor dienstverlening binnen het Stampershuis, wordt de medezeggenschap van cliënten, ouders, vertegenwoordigers, behandelaars en werknemers als belangrijk aanvullend instrument gezien. Alle betrokken partijen hebben het regelmatig over zeggenschap en medezeggenschap op verscheidene formele (o.a. periodieke metingen, ouderavonden, cliëntenoverleg) en informele manieren zoals bij de avondmaal of onder genot van een kopje thee of koffie. Net als in een gewoon gezin wordt er gezamenlijk gekookt en gegeten. De maaltijd biedt tevens een moment waarop nieuwtjes worden uitgewisseld en ervaringen worden besproken.


Ondersteuningsplan

Elke cliënt bij Stichting Stampershuis heeft een persoonlijk ondersteuningsplan. In het plan staan de afspraken tussen de cliënt, de cliëntvertegenwoordiger (indien van toepassing) en het Stampershuis over de zorg. Wat heeft de cliënt nodig en wie doet wat? Wat wil de cliënt leren en hoe gaat hij/zij daar samen met het Stampershuis aan werken? Het persoonlijk plan is praktisch en duidelijk. Op vaste momenten bespreken de verantwoordelijke begeleiders hoe het gaat en of de afgesproken doelen zijn behaald. Waar nodig wordt het plan aangepast.


Digitaal cliëntendossier

Van elke cliënt maken we een digitaal dossier. In dit dossier staan gegevens over de cliënt, zoals die door de cliënt, de ouder of de wettelijk cliëntvertegenwoordiger zijn aangeleverd. Er staan ook gegevens in die met toestemming van de cliënt zijn verzameld (bijvoorbeeld bij andere hulpverleners). De begeleiding schrijft in het dossier over de doelen waar de cliënt aan werkt en noteert bijzonderheden. We vinden het belangrijk om open te zijn over de dingen die we opschrijven. Cliënten en hun wettelijk vertegenwoordigen hebben via https://app.mextra.nl/ toegang tot het dossier, tevens is er een app voor op de telefoon beschikbaar. De stichting verstrekt de gegevens om in te kunnen loggen. De cliënt of vertegenwoordiger kan daarnaast ook om een afschrift van dossierstukken vragen. Bij fouten in het dossier kan de cliënt of wettelijk vertegenwoordiger vragen om deze te corrigeren of verwijderen. Na de laatste dag dat een cliënt in zorg is wordt het cliëntendossier op non-actief gezet en is het niet meer toegankelijk voor de cliënt of de medewerkers van het Stampershuis.


Cliëntenoverleg

Stichting Stampershuis vindt het belangrijk dat de cliënt zelf mee kan praten over bepaalde onderwerpen die hem of haar in het leven raken. In de Wet Kwaliteit Klachten en Geschillen Zorg (Wkkgz) is vastgesteld dat de cliënten van instellingen in de gezondheidszorg inspraak hebben door middel van een cliëntenraad. Helaas is Stichting Stampershuis te kleinschalig om een cliëntenraad op te stellen. Wel is er voor gekozen op de dagbestedingslocatie maandelijks een cliëntenoverleg te houden. Hier bespreken we onderwerpen die voor de cliënt belangrijk zijn. Voor de woonlocatie is hier in verschillende formaten ook mee geëxperimenteerd, alleen bleek dat niet alle cliënten er ook hun voordeel uit haalden. Hierdoor is er besloten tijdelijk geen overleg meer te hebben op de woonlocatie, wellicht is dat met een andere cliëntformatie in de toekomst wel weer haalbaar.


Ouderavonden  

Naast dat cliënten een overleg hebben, worden er ook informatie avonden georganiseerd voor de wettelijk vertegenwoordigers. Op deze avonden staan belangrijke onderwerpen centraal zoals o.a. de financiën, veranderingen in regel- en wetgeving, investeringen en verbouwingen. 


Cliënttevredenheidsonderzoek

Eens in de drie jaar vindt er een onafhankelijk cliënttevredenheidsonderzoek plaatst. De resultaten zijn hieronder terug te lezen. 

Klik hier om het bestand Rapportage Stampershuis mei 2016.pdf te downloaden.

Klik hier om het bestand Rapportage Stampershuis september 2019.pdf te downloaden.

Klik hier om het bestand Rapportage Stampershuis 2022.pdf te downloaden.